RETRÆTER og fester

Her er samlet indtryk fra mange af de meget forskellige arrangementer, pastoratet har afholdt de sidste år, og invitation til nye:

Oplæg og retræter afholdes ofte i Sankt Therese Kirkes menighedssal.

Sankt Andreas og Sankt Thereses Pastorat har en lang tradition for religiøse retræter. De afholdes ofte i forbindelse med de religiøse højtider og i sammenhæng med de daglige messer og tilbedelser i vores smukke kirker. Vi er heldige at have meget kvalificerede eksperter i meget forskellige temaer.

Desuden fejrer vi mange fest- og helligdage på behørig vis, enten med højtideligheder eller dejlige fester.


2024

  • Søndag den 17. marts 2024 afholdtes påskebazar til fordel for Caritas. Læs mere her.

  • Lørdag den 2. marts 2024 afholdtes faste-retræte med p. Paul Marx O.M.I. Læs mere her.

  • Fredag den 1. marts 2024 sang Musikkoret København koncert i Sankt Andreas Kirke. Læs mere her.

2023

  • Lørdag den 2. december 2023 afholdtes Sankt Andreas Fest med pontifikal messe i Sankt Andreas Kirke. Læs mere her.

  • Lørdag den 30. september 2023 afholdtes Sankt Therese Fest i den nyrenoverede menighedssal. Læs mere her.

  • Lørdag den 20. maj 2023 var der katekese om Skapularets fællesskab. Læs mere her.

  • Lørdag den 6. maj 2023 blev Rosenkransbønnen i Sankt Therese Kirke video-optaget. Se mere her.

  • Lørdag den 25. marts 2023 holdt p. Daniel Steiner fasteretræte om “sinu Matris”. Læs mere her.

  • Lørdag den 28. januar 2023 holdt p. Lars Messerschmidt et oplæg om skriftemålet, bodens sakramente. Læs mere her.

2022

  • Lørdag den 10. december 2022 holdt p. daniel Nørgård SJ adventsretræte om Ignatius af Loyola. Læs mere her.

  • Lørdag den 2. april 2022 holdt p. Martin Chase SJ retræte om begrebet “Metanoia”. Læs mere her.


Afholdt i 2024


Påskebazar afholdt 17. marts 2024

Masser af påskepynt og lignende til salg til fordel for Caritas

Glade kunder i bazaren.

Den traditionelle PÅSKEBAZAR arrangeret af Barbara Randrup blev afholdt SØNDAG 17. marts 2024 ved kirkekaffen kl.11 i menighedslokalet i Sankt Therese Kirke.

Påskepynt blev solgt til fordel for CARITAS fasteaktion 2024. Se mere på Caritas’ hjemmeside her: (Åbner i nyt vindue). PÅSKEBAZARen gav kr 967, 50

Som det fremgår af billedet var der gang i butikken under kirkekaffen i det nyroverede menighedslokale.

Og ligesom tidligere år var det er rigt udbud af påskepynt og andre gode tilbud, som det ses ovenover..

Stor tak til Barbara Randrup for indsatsen.

Resultatet blev 967,50 kr, som allerede er overført til Caritas fasteindsamling 2024.


Gå til toppen


Faste retræte afholdt 2. marts 2024

Lørdag den 2. marts 2024 afholdtes Faste Retræte I Sankt Therese Kirke “Dette er mit legeme” med retræteleder Pater Paul Marx, O.M.I.

Gennemgangen af Andrej Rubljovs ikon af Treenigheden, kædet sammen med temaet om Kristi legeme og Guds kærlighed til os, Hans skabninger, var dyb og meget bevægende. Alle vi 17 personer, der deltog, vil gå og overveje disse sandheder i lang tid.



p Paul Marx med Andrej Rubljovs ikon af Treenigheden. (Klik på billedet for stort foto).

Pastoralcentret sælger en flot kopi af Andrej Rubljovs ikon af Treenigheden i flere størrelser fra deres hjemmeside: klik her. (Åbner i nyt vindue).

Se de mange andre tilbud fra pastoralcentrets webshop her. (Åbner i nyt vindue)

Gå til toppen her.


koncert i Sankt Andreas kirke afholdt 1. marts 2024

klik på billedet for større foto.

Fredag den 1. marts 2024 holdt Musikkoret København en gratis koncert i Sankt Andreas Kirke som en del af Gentofte Natten. (Se plakaten her).

Under ledelse af Dirigent Ole Reuss Schmidt og med Pianist Solveig Tofft opførtes:

  • Uddrag af Händels Kroningshymner

  • Elgar

  • Fauré

  • Rathbone

  • samt danske salmer og sange

Folk var utrolig glade for koncerten. Der var omkring 70 tilhørere, så flere måtte stå op.

Nogle kom og gik. Der var jo også andre arrangementet at nå på samme aften.

Gertrud Messerschmidt fra pastoratets menighedsråd synger med i koret. Hun oplevede den bedste kommentar fra en koncert-deltager: " Det var som om I lyste, når I sang".

Det er en mangeårig tradition, at koret holder koncert i Sankt Andreas kirke som et kultur-arragement i Gentofte-natten.

Gå til toppen


Afholdt i 2023


Sankt Andreas Fest afholdt 2. december 2023

Biskoppen prædiker

Lørdag den 2. december 2023 fejredes Sankt Andreas ved en pontifikal messe i sankt Andreas kirke med efterfølgende stor fest i Sankt Joseph Søstrenes skoles gymnastiksal i Ordrup. Biskoppens deltog både til messen og festen trods den netop overståede øjenoperation og var med til at højne fest-stemningen.

Messen blev fejret af biskoppen, sognepræst p. Quang og p. Finn Arvé og derefter mødtes vi alle i gymnastik-salen, hvor der var dækket flot op.

En flot menu og alle slags drikkevarer løftede hurtigt stemningen yderligere, ligesom festlige indslag med lotteri og taler.

Festen gav ovenikøbet et overskud til fordeling til flere aktiviteter:

Vi var ialt 46 personer, (40 voksne og 6 børn), og der kom ialt ind 3078 kr. Udgifterne beløb sig til 2506 kr, så det gav et overskud ialt  572 kr.

Fra overskuddet modtog kaffekassen (Lisbeth) 200 kr. til indkøb af diverse til kirkekaffen generelt, renoveringsprojektet modtog 172 kr. og Watoto Skoleprojekt modtog 200 kr.

Nicoline lavede et lotteri til fordel for Caritas. Der kom 850 kr. ind, som blev sat ind på Caritas konto samme aften.

Bord-dækkerne efter arbejde!

Og stor tak til den aktive og effektive festkommite: Adrienne, Christopher, Henrik, Veronica, Cornelia, Linus, Nicoline, Sebastian, Marianne, Michala, Gertrud, Arturo og Astrid.

Her en del af dream-teamet, som muliggjorde den festlige aften og et glimt af de flotte borde, de havde dækket.

Gå til toppen


Sankt Therese Fest afholdt 30. september 2023

Der var fest og glæde ved Sankt Therese festen i 2023 i den ny-istandsatte menighedssal. Her er nogle billeder fra før og under festen. Klik på et af billederne for at se dem større.


Skapularets fællesskab afholdt 20. maj 2023:

Vor frue af Karmels skapular hvad er det?

Klik på billedet for plakat i fuld størrelse.

Kort sagt så er det Marias klædedragt, ja hendes egen dragt som hun iklæder os. Dette er både fysisk og åndeligt. Fysisk så udtrykker det sig at man bliver iklædt selve skapularet som er to stykker stof, med et billede af Maria af Karmel og Jesu hjerte.

Åndeligt så udtrykker det sig ved at man bliver iklædt Marias dyder og at man prøver at leve i efterfølgelse af Jesus sådan som Maria gjorde det. At blive iklædt Skapularet er at blive iklædt Maria og begynde at leve Mariansk.

Program:

  • kl 10 - 11: Tilbedelse / Skriftemål

  • kl 11 - 11:40: Messe

  • kl 21 - 12:30: Frokostpause

  • kl 12:30 - 13:30: Katekese

  • kl 13:20 - 14:30: Iklædning

    Gå til toppen



Rosenkrans I Maj Måned med video fra 6. maj 2023:

Maj måned har siden middelalderen i Den katolske Kirke været forbundet med Maria, Jesu mor. Lørdag den 6. maj 2023 blev Rosenkransbønnen i Sankt Therese Kirke optaget og kan ses her på katolskliv.dk.

Det gjorde vi af tre grunde:

  1. Vi vil gerne vise at kristne beder, også i et offentligt rum, og til inspiration for andre, kristne og kirkefremmede.

  2. Nogle mennesker har ikke mulighed for at deltage i rosenkransbøn af forskellige grunde. At deltage foran en skærm, sammen med andre, kan være den næstbedste løsning. Tænde et lys og være med foran skærmen.

  3. På medieprojektet KATOLSK LIV er det en del af vores strategi de kommende år, at vise flere og flere liturgiske handlinger: Rosenkransbøn, messe, tilbedelse o.a. Som videooptagelse og LIVE. Vi vil gerne give alle mennesker, uafhængigt af alder, mobilitet, afstande i Danmark, mulighed for at deltage i Kirkens liturgiske handlinger.

Gå til toppen


Faste retræte afholdt 25. marts 2023:

Pastor Daniel Steiner Ebert afholdt en velbesøgt fasteretræte for menigheden lørdag d. 25. marts 2023 i forbindelse med fasten.

Pastor Daniel Steiner Ebert

Paster Daniel fortalte entusiastisk om sammenhængen mellem tilbedelse, eukaristi og rosenkrans som værktøjer til at se Jesu lysende ansigt gennem og med Jomfru Maria.

In Sinu Matris betyder "på moderens skød" og er en måde at udleve sin katolske tro på. Det handler mere specifikt om at udleve sin katolske tro på skødet af den hellige jomfru Maria. Fra denne plads, hvor Jesu barnet selv befandt sig, lærer vi af jomfru Maria, hvad det vil sige at leve for Gud, hvad det vil sige at fornægte sig selv, tage sit kors op og følge hendes Søn Jesus Kristus. 

Vi fordybede os i Marias og Jesu livs mysterier med konkrete eksempler på, hvordan man kan inddrage disse mysterier med rosenkransen i sit daglige liv og dermed vandre med Jesus og Maria igennem dagligdagen mod den hellighed Gud har kaldet os til.

Når nu Faderen i sin uendelige visdom har bestemt det at Hans enbårne Søn skulle have den uplettede jomfru Maria som moder, hvem er vi - som er blevet Guds børn i Helligåndens bad - da til at skulle afvise denne samme gave? Det kan vi ikke! I dåben blev vi døbt til Jesu liv og derfor kan vi ikke fornægte hende som bar Ham i sit eget liv! Vi må omfavne himmelens dronning som vor egen moder, og lade hende opdrage os til efterfølgelsen og korset.

Hvem kan bedre opdrage os til den sande efterfølgelse, det sande kristne liv, end hende som opdrog Kristus, Herren? Det menneske der ønsker at betragte Faderen i evighedernes evighed, må først betragte Sønnens hellige ansigt i dette timelig liv, det ansigt Han iklædte sig da Han lod sig undfange af Helligånden i jomfrue Marias skød og blev menneske.

Den hellige Johannes Paul d. 2 sætter i sin Apostoliske skrivelse Rosarium Virginis Mariae, fokus på Rosenkransen som et middel hvormed man kan betragte Jesu hellige ansigt. Ud over det ovennævnte citat skriver han således:

“at bede Rosenkrans er i virkeligheden ikke andet end sammen med Maria at betragte Kristi åsyn (ansigt)” (Rosarium Virginis Mariae 4) og “Med Rosenkransen går de kristne i Marias skole, hvor de lader sig fører ind i kontemplationen over Kristi åsyns skønhed og ind i erfaringen af Hans kærligheds dybde. Gennem Rosenkransens mysterier modtager de troende en fylde af nåde, som modtog de den af Forløserens moders egne hænder.” (Rosarium Virginis Mariae 3)

Derfor må vi bestræbe os på at betragte Herrens hellige ansigt i Eukaristien dagligt. Derfor skal vi sætte pris på de mange tilbedelser, der fejres i vores kirker. (Se de faste messe- og tilbedelses-tider her).

Se Herrens hellige ansigt som det første vi gør når vi er stået op, og igen om aftenen når dagen er ved at være forbi. Når vi gør dette, sammen med at bede Guds moders hellige rosenkrans, så lever vi konstant foran Jesu hellige ansigt og i lyset derfra “I er jo alle lysets børn og dagens børn. Vi tilhører ikke natten, og heller ikke mørket.” (1. Thessalonikerne 5:5).

p. Daniel Ebert refererede til mange skriftsteder omkring jomfru Maria og Jesus, fra Johannes åbenbaringen over flere evangelier, som Matthæus og Lukas, og til Apostlenes gerninger.

På pastoralcentrets youtube-kanal fortæller p. Daniel Ebert om rosenkransen. Se det her (i nyt vindue).

Gå til toppen


Retræte om bodens sakramente 28. januar 2023:

p. Lars talte engageret om skriftemålet.

Lørdag den 28. januar 2023 efter tilbedelsen fra kl. 10 og en velbesøgt messe kl. 11 – 11:30 i Sankt Therese Kirke holdt p. Lars Messerschmidt et underholdende, oplysende og lettere provokerende oplæg om skriftemålet, bodens sakramente i kantinen for omkring 25 fremmødte, som fik uddelt et skriftligt oplæg.

p. Lars lagde ud med sammenhængen mellem dåben, arvesynden og skriftemålet, både ud fra mange skriftsteder i Biblen og illustreret via p. Lars’ mangeårige erfaringer som skriftefader.

Arvesynden indeholder grundlæggende menneskets ønske om at blive Gud lig, dvs. lige så klog, eller måske endda klogere end Gud. Derved tror vi, at vi kan undvære Gud, da vi kan bedre end han. Dåben renser os, men frier os ikke fra vores faldne menneskenatur, som sammen med det onde aktivt skal bekæmpes hele livet.

Tro er individuel, baseret på et personligt forhold til Gud og Jesus, og derfor skal synder skriftes individuelt. Tro har også et kollektivt element, fx som menighed i kirken og i en samlet familie. Men vores relation til Gud skal være et personligt discipel-forhold, som disciplene havde til Jesus – en livslang læreproces ud fra en dyb tro på Jesus. Derfor er skriftemålet også helt privat. Via en skriftefader (eller anden person i nødstilfælde) forsones man igen med Gud med total tilgivelse for alle synder ved fuldkommen anger – også eventuelle endnu ”uerkendte” synder. Nogle gange kaldes sakramentets renselse ”den anden dåb”.

Stor spørgelyst og tak fra p. Quang.

Efter oplægget var der en god spørgelyst. Selvom der teoretisk findes utilgivelige synder (mod Helligånden) tvivlede p. Lars på, om mennesker kunne gå så dybt ind i mørket ved at vende alt på hovedet og bytte om på sandhed og løgn, godt og ondt. Mon der ikke altid en er sprække, hvor lys kan trænge ind og give mulighed for anger? Men vores frie vilje giver os muligheden for helt at vælge Gud fra og det onde til.

Sognepræst p. Quang afsluttede arrangementet med en stor tak til p. Lars og de frivillige, som undervejs sørgede for kaffe, te og småkager.

Læs mere om oplægget i sogneblad nt 1, 2023 side 12 her. (Åbner i nyt vindue)

Oplægget kan også høres her på https://katolskliv.dk/?p=39625

Gå til toppen


Afholdt i 2022


Retræte om Ignatius af Loyola 10. december 2022:

p. Daniel SJ om Ignatius af Loyola

p. Daniel Nørgård SJ afholdt lørdag den 10. december 2022 en velbesøgt adventsretræte i Sankt Therese Kirke, hvor han under temaet “Smag og se, at Herren er god” fortalte om, hvordan jesuitternes grundlægger Ignatius af Loyola kan vise os en måde at gå Herren i møde:

“Det er nemlig ikke megen viden, der mætter og tilfredsstiller sjælen, men det at føle og smage tingene i sit indre.”

p. Daniel fortalte om Ignatius’ opvækst og den lange proces fra et vildt, verdsligt liv til den fromme grundlægger af jesuitter-ordenen omkring år 1540.

Efter oplægget inviteredes deltagerne til meditation i kirken med fordybelse i de udleverede bibelske tekster omkring advent og mærke efter, hvilke følelser, teksterne fremkaldte.

Temaet om at “føle grundigt efter” hvordan teksterne påvirker os, kan også beskrives ved “Det Kærlige Tilbageblik”! Under det inspirerende oplæg var der god tid til samtale, bøn, eftertanke, skriftemål og fordybelse i bibelske tekster. Retræten blev både indledt og afsluttet med tilbedelse.



p. Daniel SJ med sin bog om Ignatius af Loyola.

De udleverede tekster sluttede med en bøn:


Genskab vores tro, Herre. Bring os tilbage til det sted

hvor vi engang mødtes, som hyrderne i stalden

efter at have hørt englene synge.

Bring os tilbage til der, hvor vores kærlighed var frisk,

så vi udtrykker vor lovprisning til den himmelske konge.

Giv os det igen, Herre, beder vi dig.

Bogen “Pilgrimmens Beretning” oversat og kommenteret af p. Daniel SJ kan købes på pastoralcentrets WEBshop.

Søndag den 29. januar 2023 fortalte p. Daniel Nørgaard på DR P1 i programmet ”pilgrim” åbenhjertigt om sit arbejde med at finde vej ind i sit kald og om Jesuitter-ordenen. Lyt til programmet her.

Gå til toppen


Fasteretræte 2. april 2022 ved p. Martin Chase.

Omvendelse – at forstå ”udover”

Den 2. april 2022 afholdtes en velbesøgt retræte (ca. 26 personer), ledet af p. Martin Chase SJ. Han åbnede retræten med en lille præsentation af sig selv. Derefter gik han over til retrætens hovedtema:

p. Martin Chase SJ.

Omvendelse:

Han fortalte, at den danske oversættelse af det græske forlæg ”meta – noia” ikke er særligt dækkende. Vi kender måske ordet ”meta” fra ord som ”metafor”, ”metafysisk” og andet led af ordet fra f.eks. ”para-noia”. Det drejer sig om noget dynamisk: ikke kun at se det samme fra en anden vinkel, men at forstå dét man ser og oplever på en helt ny måde.

Det er dét evangeliet kalder os til: at forstå og se situationer – ikke som mennesker forstår, men som Gud ser dem. For at anskueliggøre sin pointe gav han os flere skriftsteder. Bl.a. fra Mattæus og Markusevangelierne, hvor Peter har modsat sig Jesu forudsigelse af sin lidelse og død. Jesus irettesætter Peter og siger (tilpasset sprog) ”Du forstår ikke som Gud gør, men som mennesker gør”.

Gælder det ikke os alle – hele tiden – eller i hvert fald det meste af tiden? Omvendelse betyder altså at lære at tænke/forstå det, der sker på Guds måde, som Gud tænker. At få Guds tanker om vores/vores menigheds/vort bispedømmes/ verdens situation. Kort sagt: at lære at tyde” tidens tegn”, som de gamle profeter gjorde det. (de talte oftest om samtiden – ikke om fremtiden). Det er også dét Peter i sin store tale pinsedag siger skal karakterisere de kristne: ”Jeres sønner og døtre skal profetere (dvs. forstå tidens tegn!), jeres unge skal se syner og jeres gamle have drømme” (gamle plejer ellers ikke at have så mange fremtidsdrømme!) (Apg. 2,17 og Joel 3,1-5).

Efter et fint måltid varm mad som p. Quang havde lavet til os, blev vi sendt alene med Gud i en Ignatiansk meditation over lignelserne om den tabte mønt og den fortabte søn. Hvor er du i disse lignelser? Eller hvem er du? Mønten, der blev væk? Eller måske konen, der leder efter dét, der er hende dyrebart? Faderen, der har givet sin yngste søn halvdelen af sin formue og nu ser ham gå sin vej? Den yngste søn, der bare vil væk fra far. Men finder ud af, at det ikke var en god idé og hvordan kommer man så tilbage? Eller måske den ældste søn, der måske også er ”fortabt”? En god måde at komme ind i en bibeltekst på. Og måske forstå ”udover”?

Gå til toppen